Massagepraktijk Wiltenburg en Hormonen in Balans

Heb je chronische pijn en ben je altijd moe?

Chronische klachten

Wanneer is je klacht eigenlijk chronisch? Wanneer je al 3 maanden of langer last hebt van je klacht wordt deze ‘chronisch’ genoemd. Oók als:

• je je nog steeds afvraagt waar je klacht vandaan komt;
  • je maar af en toe last hebt van je klacht;
  • je de pijn best kunt verdragen.

Een chronische klacht verschilt van een chronische ziekte. Daardoor wordt het soms wellicht onderschat, maar het positieve verschil is: aan chronische klachten kun je zelf wat doen!

Top 10 klachten die chronisch kunnen zijn

Vaak trekken mensen pas laat bij hun arts of therapeut aan de bel voor hun klachten. Redenen hiervoor zijn vaak dat ze niet altijd last hebben en dat ze er meestal prima mee kunnen functioneren. Zodra ze er écht klaar mee zijn, doordat de klacht te veel begint te belemmeren, is deze vaak al chronisch. Ook de leeftijd speelt een rol hierbij. Als we ouder worden moeten we ‘meer doen voor hetzelfde resultaat’. Deze 10 chronische klachten komen het meest voor:

1. Lage rugpijn
  2. Nekklachten
  3. Rugklachten
  4. Schouderklachten
  5. Knieblessures
  6. Pijn aan de heup
  7. Dijbeenklachten
  8. Syndroom cervicale wervelkolom
  9. Psychosomatische klachten
  10. Beweegpijn door een prothese

Chronische pijn en het brein

Bij alle chronische pijnklachten gebeurt er op één vlak precies hetzelfde in het lichaam: het zenuwstelsel signaleert pijnprikkels en stuurt deze, via het ruggenmerg, naar de hersenen. Doordat de hersenen bij chronische pijn langdurig pijnprikkels binnenkrijgen, worden de zenuwen gevoeliger op de plek van de pijn, in het ruggenmerg én in het betrokken hersengebied. De pijngrens verlaagt, waardoor je meer pijn kunt voelen en de pijn ook intenser kan ervaren. Daarnaast kunnen er op andere plekken in het lichaam pijnklachten ontstaan, doordat de betrokken zenuwen daarmee in verbinding staan of triggerpoints een mede oorzaak zijn. Deze gevoeligheid van het lichaam wordt sensitisatie genoemd. Goed nieuws: sensitisatie is een verschijnsel dat omkeerbaar is. Je lichaam en zenuwen kunnen weer leren prikkels te signaleren zoals het hoort.

Chronische pijn en emoties

Wie last heeft van chronische pijn, met óf zonder aanwijsbare reden, kan emotioneel op de pijn reageren. Logisch! De pijn zelf is vaak niet het enige probleem. Lastig is ook het machteloze gevoel, de woede en de frustratie dat je niet gewoon je werk kan doen of optimaal kan genieten van een avondje met vrienden of een activiteit op vakantie. Daarom is het voor mensen met chronische pijn zo belangrijk om zichzelf zo nu en dan te verwennen of zichzelf in de watten te laten leggen. Gewoon even een weldadig moment om op te laden, geluksstofjes aan te maken, en zo weer nieuwe energie te krijgen.

Chronische pijn en vermoeidheid

Extra energie heb je met langdurige pijn hard nodig, want pijnprikkels vragen veel van een lichaam. Ze kunnen de slaap belemmeren. En slechte nachtrust heeft invloed op je pijngrens. Voldoende rust en je lichaam voeden, is dan ook extra belangrijk als je chronische pijn hebt. Weet jij waar jouw (lichamelijke) grenzen liggen en houd jij je aan die grenzen?

Chronische pijn en stress

Als je over je grenzen heengaat of op een andere manier te maken krijgt met stress, gaat je lichaam aan de slag met de productie van onder meer cortisol. Dit hormoon zorgt ervoor dat je meer energie krijgt om met de stressvolle situatie om te gaan. Maar bij chronische pijn ervaart het lichaam al continu stress. Daardoor is er te veel cortisol in het lichaam. Barst je dan van de energie? Helaas, het tegendeel. Je energiereserve raakt juist op doordat de stress (pijn) aanhoudt. Daarbij heeft cortisol normaalgesproken de functie om ontstekingen in het lichaam te remmen. Doordat er op den duur een tekort ontstaat, herstelt het lichaam minder goed van ontstekingen. En zó wakkert stress chronische pijn aan. Als olie op het vuur. Het is daarom van essentieel belang om jezelf bij chronische klachten zo min mogelijk bloot te stellen aan stress. En dit doe je met name door anders te leren omgaan met stressvolle situaties, want dáár heb jij de meeste controle over.

Jouw impact op je chronische klacht

Nu je beter begrijpt welke invloed jouw chronische klacht op je lichaam heeft, wil je zeker wel weten hoe jijzelf invloed kunt uitoefenen op jouw chronische klacht!

Ontdek op welke 10 chronische-pijnfactoren jijzelf invloed kunt uitoefenen >>>

En voorkom dat jouw chronische klacht (opnieuw) de kop opsteekt

Met dank aan Triggerpointcoach.nl