Van je hoofd naar je hart is de langste reis in een mensenleven.

Lage ruglachten deel 1


Boosdoener aanwijzen

Meestal is er bij lage rugpijn sprake van ‘een aspecifieke lage rugklacht’. Dit betekent dat de oorzaak van de klacht onbekend is. Vaak zijn bij het ontstaan en verloop van deze aspecifieke klacht meerdere factoren betrokken. Is de oorzaak van de lage rugpijn wél bekend? Dan spreken we van ‘een specifieke lage rugklacht’. Hierbij is de oorzaak meestal puur lichamelijk, waardoor deze makkelijker aan het licht komt met bijvoorbeeld lichamelijk onderzoek en/of medische beeldvorming. Dit betekent echter niet dat bij specifieke lage rugklachten zoals een hernia geen andere factoren meespelen. Een hernia ontstaat immers niet spontaan. Iets leidt daartoe. Daarom is het altijd raadzaam om alle mogelijke oorzaken van de klacht te laten onderzoeken. Zo kun je later ook beter voorkomen dat de klacht weer terugkeert.

Herken je deze symptomen?

Wat de oorzaak van je lage rugpijn ook is, je rugpijn belemmert je dagelijkse leven. Pijn kan acuut of chronisch zijn en intens of zeurend. De pijn speelt op als je bijvoorbeeld:

  • Staat, loopt en/of draait
  • Zit en/of opstaat uit een lage (auto)stoel
  • Tilt
  • Een trap of heuvel oploopt
  • Zijwaarts en/of naar voren buigt
  • Op je zij ligt en/of omdraait in bed
  • Niest of hoest

Soms straalt de pijn uit naar je billen, buik en/of benen.

Goed nieuws: lage rugpijn is over het algemeen niet ernstig en gaat meestal vanzelf over. Heb je veel, lang of vaak last? Dan is het slim om de oorzaak te laten achterhalen en je lichaam te helpen bij het herstel.

Oorzaak 1: je wervelkolom

Je ruggengraat is sterk. Toch kan deze overbelast raken. Zeker als je een afwijkende wervelkolom hebt, zoals bij een holle rug of scoliose (zijdelings gekromde rug). Ook een uitstekende ruggenwervel kan voor klachten zorgen, doordat deze tegen spieren en zenuwen aandrukt. Is zo’n afwijking aangeboren? Dan levert dit soms pas na verloop van tijd problemen op. Bijvoorbeeld als je stress hebt of je wervelkolom meer belast. Een afwijking aan de wervelkolom kan ook ontstaan door overbelasting of een verkeerde houding. Hierdoor kan de wervelkolom zelfs vergroeien. Wat je ruggengraat ook mankeert, het kan de bron zijn van je lage rugpijn.

Goed nieuws: ook als je hevige pijn hebt, is er meestal niets ernstigs aan de hand met je ruggenwervel. Bovendien kan behandeling zelfs bij vergroeiingen helpen.

Oorzaak 2: je spieren

Ook primaire problemen in verschillende spieren zijn vaak een van de oorzaken van lage rugpijn. Die spieren zitten overigens niet per se in de rug. Ook in bil-, buik- en bekkenbodemspieren kunnen spierknopen of strakke spierstrengen zitten die voor pijn in je onderrug zorgen. Want: je lichaam is één geheel en werkt bij goed functioneren volledig samen. Als er ergens in het lichaam iets niet helemaal goed gaat, kan dit zich op verschillende manieren uiten. Dat maakt het soms zo lastig om alle boosdoeners van je lage rugpijn te achterhalen. Maar… het betekent ook dat verschillende behandelingen en acties effectief kunnen zijn!

In al deze spieren kan iets veranderen waardoor jij lage rugpijn ervaart:

  • middelste bilspier
  • heup-lendenspier
  • diepe ruggengraatsspieren
  • oppervlakkige ruggengraatsspieren
  • vierkante onderrugspier
  • grote bilspier
  • rechte buikspier
  • scholspier
  • bekkenbodemspieren

Heb je al een hele tijd last van lage rugpijn? Laat een specialist dan al deze spieren checken op spierknopen (triggerpoints).

Goed nieuws: zelfs al heb je tientallen spierknopen of knopen die er jarenlang zitten. Een therapeut kan ze loskneden en jij kan ze zelf ook behandelen.

Oorzaak 3: je psyche

Lijkt niets te helpen bij jouw rugpijn? Dan kan jouw klacht psychosomatisch zijn. Dit betekent niet dat je gek bent, hoor. Je hebt echt pijn en dat komt evengoed doordat er lichamelijk iets aan de hand is. Wel is de kans groot dat je psyche – onbedoeld en onbewust – een rol speelt bij je pijnbeleving en lichamelijke herstel. Zo belemmert stress het herstellende vermogen van je lichaam. En kun je door langdurige pijn sneller en intensere pijn ervaren door het ‘pijngeheugen’ van je brein. Bedenk wel dat je bein je alleen maar probeert te beschermen.

Goed nieuws: hoe je omgaat met pijn en stress kun je zelf veranderen.

Droom je van een pijnvrije onderrug?

Volgens diverse specialisten heb je zelf absoluut invloed op herstel van een rugklacht. Doe je voordeel met alle tips uit dit blog:

18 Tips en adviezen voor een sterke en bestendige onderrug deel 2


met dank aan triggerpointcoach.nl