Van je hoofd naar je hart is de langste reis in een mensenleven.


            Triggernieuws december 2018

Wat je moet weten over je zorgverzekering in 2019

Elk jaar veranderen de voorwaarden van je zorgverzekering en de wettelijke regels over wat je waar vergoed krijgt. Wat verandert er in 2019?

Veranderingen voor je zorgverzekering in 2019
De zorgpremie gaat omhoog! In 2019 betaal je per maand ruim €10 meer voor hetzelfde verzekeringspakket. De zorgtoeslag stijgt mee. Het verplichte eigen risico blijft €385. En het basispakket wordt deels uitgebreid. Daartegenover staat wel dat bepaalde andere zaken (zoals paracetamol bij reuma) niet meer worden vergoed vanuit het basispakket. Ook de vergoedingen vanuit aanvullende verzekeringen veranderen in 2019.

Wat betekent dit voor jou?

  • Je zorgpremie stijgt
  • Je eventuele zorgtoeslag stijgt
  • Je behandeling wordt mogelijk vergoed (bij COPD en ernstig overgewicht)
  • Je draagt zelf de kosten van paracetamol bij een chronische aandoening
  • Er gelden andere vergoedingen voor je therapie (bij aanvullende verzekering)

Bekijk hier wat er nog meer verandert >
Je leest hier ook welke aanvullende verzekeringen je therapie vergoeden én hoeveel premie je hiervoor betaalt. Zo kun je makkelijk vergelijken.

Heb jij rusteloze benen?

Dan heb je wellicht het Restless Legs Syndrome (RLS). 1 op de 20 mensen – meestal mensen van middelbare leeftijd – krijgt te maken met deze aandoening. Bij rusteloze benen heb je last van een onprettig, rusteloos of kriebelend gevoel in je benen. Vooral als je gewoon stilzit en met name ’s avonds en ’s nachts. Dit vervelende gevoel kun je ook in je armen hebben.

Herken jij de klachten? Lees wat mogelijke oorzaken zijn en wat je kunt doen om je rusteloze benen te bedaren.

Lees over oorzaken & oplossingen voor RLS >
De ‘oplossingen’ zijn sowieso hele goede tips om zonder al te veel moeite aan je gezondheid te werken. Lees de tips dus ook als je geen RLS hebt!

Zitten is nog steeds het nieuwe roken

Zitten is relaxed. We doen het allemaal veel. En soms té veel. Dat dit ongezond is, is wel bewezen. Nu blijkt zelfs uit nieuw onderzoek dat je gewoon fit kunt zijn en alsnog door te veel zitten een hoger risico hebt op het metaboolsyndroom of diabetes type 2. Hoe dat kan? Het antwoord is simpel: je zit te veel, beweegt daardoor te weinig, en verstoort zo de stofwisseling in je lichaam. Sporten is dus niet genoeg om gezond te leven. Ook gedurende de dag – elk half uur – moet je gewoon eventjes in beweging komen. En met hele simpele bewegingen is dat prima te doen, voor iedereen!

Lees de 6 makkelijke tips om elk half uur even in beweging te komen >


Met dank aan de opleiding Triggerpointcoach